Interview met ondernemer Timo

"Als je een beetje rondkijkt op het internet, dan zie je dat websites hetzelfde zijn. Veel designers meten zich een stijltje aan, dat vervolgens iedereen kopieert, zonder er verder over na te denken."

Timo en zijn team bouwen ‘internetoplossingen’, websites die als een app werken. Een plaats waar je dingen kunt doen; een digitaal product.

Hoe ziet zo’n stereotype website er anno 2015 uit?

“De websites zijn flat en het liefst zo clean mogelijk. Er worden veel pasteltinten gebruikt en de buttons hebben afgeronde hoeken. Het liefst met een border van maximaal 3 pixels. Als het een beetje hip is, dan staat er ook nog een bakstenen muurtje en een fiets op de foto’s. O, en mannen met baarden.”

“Ik vind dat saai, maar iedereen komt er mee weg.”

Wat doen jullie anders?

“Ik vind dat de focus altijd moet liggen op functionaliteit. Een website moet een plek zijn waar je iets kunt doen, een soort app. Als wij met klanten praten dan praten we ook altijd in termen van ‘producten’ in plaats van ‘ websites’. Wij maken liever een site voor een partij die ‘iets’ wil met internet, dan voor een partij die een website wil. Een internetoplossing.”

Kun je een voorbeeld geven van een internetoplossing?

“Voor de gemeente Amsterdam hebben we een widget gemaakt die de zoekkilometers verminderd voor mensen die een parkeerplek zoeken in de stad. De vraag was duidelijk: we hebben een probleem, kunnen jullie hier iets voor verzinnen? Dat vinden we leuk! Met de widget koppelen we de parkeermogelijkheden gedurende de dag aan OV-informatie. Wil je op zondagmiddag met de auto naar het Rijks? Dan vertelt de widget jou bijvoorbeeld dat de kans op een parkeerplek erg klein is en dat je beter P+R kunt gebruiken.”

“Wij zijn heel goed in staat om dat soort vraagstukken te versimpelen. Dat is het gevolg van een belangrijke trend in internetland. Internetgebruikers zijn gewend om super veel informatie op zich af te krijgen, en zijn daardoor in staat geworden om snel te scannen en te filteren. De aandacht spanne van mensen is veel korter dan voorheen.”

Wat betekent dat voor een designer?

“Dat je constant moet proberen om de aandacht vast te houden. Daarnaast moet je mensen helpen om ze zo snel mogelijk bij hun doel te laten komen. Mensen bij de hand nemen als het ware. Hapklaar en laagdrempelig zijn daarbij sleutelwoorden, zonder dat het doorslaat in iets totaal infantiels.”

Voor wie zou jij het allerliefst een website willen bouwen?

“Ik ben samen met een aantal collega’s bezig met een digitale wandelgids. Daar komt alles wat we leuk vinden samen. Het idee is om de kwaliteiten van een ouderwets wandelgidsje digitaal te maken. De informatie klopt en is betrouwbaar, er is een auteur die het zelf ervaren heeft, het is goed geschreven, en actueel. Dat bestaat online nog niet. Als je een wandelroute opzoekt op het web, dan heb je geen idee of de route nog klopt, je weet vaak niet hoe oud de informatie is, en het is vaak ook nog eens onvolledig. Wij willen een compleet pakket aanbieden.”

Bekijk hier de werkplekken van Timo aan het Overhoeksplein in Amsterdam Noord.

De werkplekken van Timo aan het Overhoeksplein in Amsterdam Noord